Hire for culture, train for skills
Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe medewerker is de belangrijkste vereiste niet of de medewerker de juiste hard skills heeft, maar of de medewerker de juiste competenties, soft skills en culture fit heeft. Het maakt de kans groter dat een medewerker langer blijft, dat hij succesvoller is en dat hij werkt in lijn met de cultuurwaarden van de onderneming.
Weergaven: 0
Om te kunnen werven op culture fit moet je natuurlijk wel weten wat dan die cultuurwaarden zijn. Je moet het in een elevatorpitch-achtige manier kunnen verwoorden en – belangrijk- het moet ook wáár zijn… Een eenvoudige manier om dit te doen, is door de top vijf van waarden of kenmerken op te sommen die volgens jou een integraal onderdeel zijn van het succes van het bedrijf. Dit kan van alles zijn, van goede communicatie, klantgerichtheid, innovatie, het nemen van risico's, ondernemerszin, integriteit, samenwerking en/of veel energie. Het doel is om kenmerken te kiezen die voldoende de essentie weergeven van hoe het bedrijf is om deel van uit te maken en welke waarden het bedrijf koestert op de werkplek.
Mensen aannemen op culture fit betekent niet dat je homogeen aan gaat nemen. Het kan slim zijn om een heterogeen team samen te stellen met ieder zijn eigen kracht. Normen en waarden mogen best een beetje op de proef gesteld worden maar de essentie moet wel blijven staan. Voor lange termijn succes moet je dicht bij je kernwaarden blijven. Mensen blijven echter uniek en dat is maar goed ook, neem ze dan ook aan om hun unieke toevoeging aan jouw bedrijf.
In de krappe arbeidsmarkt is het verleidelijk om je vacature voor een zo breed mogelijk publiek te schrijven, beter 1 medewerker die wat minder past dan geen medewerker. Dat gaat je op korte én lange termijn pijn doen. Als het niet lukt de juiste mensen te vinden, moet je hulp inroepen. Er zijn genoeg gespecialiseerde bedrijven die wel de juiste match kunnen vinden, inhuren is niet per sé duurder. Zo werkt iRebels met een cultuur assessment en dat werkt.
Als samenwerking essentieel is voor het succes van uw bedrijf, zullen mensen die oprecht geloven in de waarde van samenwerken, een sterkere culturele fit zijn dan degenen die zich meer op hun gemak voelen bij zelfstandig werken. Als je iemand nodig hebt die snel meters maakt, neem dan niet iemand aan die zich gelukkig voelt bij zijn werk minutieus afmaken. Daar raakt een manager gefrustreerd van en de medewerker voelt zich onbegrepen.
In een voortdurend concurrerende markt van toptalent, moet je ook verder denken dan dat een kandidaat alleen maar een goede culturele match is, en overwegen hoe ze je bedrijf kunnen verbeteren en wat ze voor het bedrijf kunnen betekenen. 'Culture Add' is een principe dat bedrijven gebruiken om werknemers in dienst te nemen die diversiteit en groei op de werkplek kunnen brengen. Een medewerker aannemen die kan bijdragen aan de cultuur, betekent verder kijken dan de basisvereisten voor een baan en kandidaten selecteren op wat ze kunnen bijdragen aan de bedrijfscultuur. Het is gemakkelijk om in de val te lopen door iemand aan te nemen die al lijkt op alle anderen in je team. Iemand inhuren met een frisse kijk en houding kan uw bedrijf naar een hoger niveau tillen.
Mensen aannemen om de cultuur te versterken is essentieel. Niet alleen om de juiste kandidaten te vinden maar vooral om ze te houden. Ze moeten niet alleen aansluiten bij de bedrijfswaarden, maar deze ook kunnen uitbreiden om het bedrijf, collega’s en klanten verder te helpen. De skills kun je trainen, desnoods extern. Heb je nou hulp nodig hierbij, plan dan eens een gesprek met ons. We wisselen graag van gedachten!