Het belang van cultural fit (en cultural add)
Als het goed is solliciteer je niet blind op elke baan, net als dat niet elke werkgever blind iedereen zal uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Hoewel de juiste ervaring en vaardigheden uiteraard belangrijk zijn, is een match op bedrijfscultuur en kernwaarden net zo belangrijk. Vandaar dus ook dat het belangrijk is om op je CV niet alleen je harde kwalificaties te vermelden maar zeker ook iets over je zachte kant. Maar hoe kom je erachter of de bedrijfscultuur past?
Weergaven: 0
Als eerste is slim om achter je eigen cultuurwaarden te komen. Dat kan door eens een paar uurtjes uit het raam te staren, met een coach te praten of je start met een cultuur assessment. Het geeft je alvast inzicht in wat voor type mens je bent. Ben je meer een planner en vind je overal wel een oplossing voor of meer een bemiddelaar en zorg je voor harmonie?
Het is nooit een goed idee om zomaar te geloven wat werkgevers over hun eigen bedrijf zeggen. Ze zullen niet snel de negatieve kant van het verhaal laten horen. Maar via LinkedIn en Glassdoor kun je wel een kijkje krijgen in hoe het is om voor een bedrijf te werken. Als de meeste werknemers positieve dingen zeggen, is dat een goed teken. Wordt er weinig of niet gereageerd op berichten dan zegt dat ook iets.
Als het goed is doe jij je best in een sollicitatiegesprek en mag je dat ook verwachten van je potentiële nieuwe werkgever. Je doet jezelf net wat beter voor dan je misschien bent en dat doet de werkgever net zo goed. Maar ook hier geldt: met mate. Niet liegen, niet overdrijven en blijf zo dicht mogelijk bij jezelf.
• Probeer in sollicitatiebrieven eerlijk te zijn én maak er een positief verhaal van. Vertel je verhaal vanuit jouw standpunt.
• Probeer de bullshit bingo te vermijden. Geen modewoorden als ontzorgen, in je kracht staan, ik hoor wat je zegt, budgetneutraal en dat soort nietszeggende woorden. Niemand is er van onder de indruk en het wekt ergernis op en het helpt niemand om een goed beeld te krijgen.
• Creëer context rond je prestaties. Leg uit ‘hoe’ je iets voor mekaar hebt gekregen en geef dan het resultaat.
Andersom mag je dus ook verwachten van je gesprekspartner dat zij/ hij met voorbeelden komt. Vraag dus ook naar zaken die voor jou belangrijk zijn.
• Vind je de betrokkenheid bij goede doelen interessant? Vraag dan concreet naar wat jouw bijdragen daarin zou kunnen zijn.
• Vraag naar situaties waarin de door henzelf benoemde bedrijfscultuur naar voren komt.
• Vraag naar bijzondere projecten en prestaties waar een bedrijf trots op is.
Laat de werkgever ook praten. Stel sowieso de vragen:
• Hoe ondersteunt het bedrijf loopbaan ontwikkeling?
• Hoe omschrijf je de feedback cultuur?
• Is het bedrijf risico zoekend of juist risico mijdend? En wat betekent dat voor mijn werk?
• Hoe wordt succes gemeten?
• Hoe ondersteunt het bedrijf professionele ontwikkeling?
• Wat vind je zelf het leukste aan hier werken?
Zorg goed voor jezelf en kijk niet alleen naar het salaris en de coole auto. Daar ben je na een paar maanden aan gewend. Belangrijker is de manier waarop jij in staat wordt gesteld succesvol te worden. Daar wint iedereen mee, want jouw succes is uiteindelijk ook het succes voor je werkgever.