Image

De top 5:

1. Onbeperkt verlof. Het klinkt als een fantastisch aanbod, zoveel verlof als je nodig hebt. Maar het leidt tot een tegengesteld effect: medewerkers voelen zich schuldig om er gebruik van te maken. Het voelt als de ultieme manier om vertrouwen uit te stralen maar verandert in een enorme teleurstelling. Daarnaast voelt het voor veel medewerkers een goedkope manier van de werkgever om bij vertrek geen resterende verlofdagen uit te hoeven betalen.

2. Open offices. De coole open kantoren met plantjes, voetbaltafels en espresso apparaten leiden vooral af. Voor de mensen die zich moeten kunnen concentreren en voor de mensen die er moeite mee hebben zich te concentreren is het een ramp om naar kantoor te komen. Niemand wil het, alleen het management.

3. Alcohol op de werkvloer. Alcohol in de koelkast voor de vrijdagmiddagborrel wordt door de week gebruikt om een verjaardag te vieren, een deal te vieren of gewoon de dag te eindigen. Leuk en gezellig maar het leidt bij mensen die nog doorwerken of er niet bij betrokken zijn tot ergernis. Mensen willen ook niet werken tussen aangeschoten of zelfs dronken collega’s.

4. Team building activiteiten. Niet iedereen zit er op te wachten om na de dag hard werken met collega’s op pad te gaan. Natuurlijk, voor de mensen met een extraverte persoonlijkheid zal het vaak heerlijk zijn. Maar voor de meer introverte collega’s is het een dag waar ze wekenlang met angst en beven naar uitzien.

5. Kantoorgym, kantoorbedden (ja ze bestaan) en office kinderopvang. Het lijkt wellicht zo dat de werkgever de gezondheid van haar medewerkers wil bevorderen maar het wordt door menig medewerker gezien als een manier om medewerkers langer op kantoor te houden.

En de lijst gaat verder. Als werkgever is het belangrijk om goed na te denken over welke extraatjes je wilt bieden aan je medewerkers. Als je al extraatjes kiest, wees je er dan van bewust dat het niet alleen mensen aan zal trekken maar ook mensen af zal stoten. De extraatjes die er bij vrijwel iedereen toe dan gaan over het in staat stellen om je werk zo goed mogelijk te kunnen doen, over vertrouwen, groei en eigen verantwoordelijkheid. En de allerbelangrijkste: een gezonde bedrijfscultuur.