Image
  • 1. Zingeving:
  • Medewerkers offeren meer dan één derde van hun dag op voor hun werk. Het is belangrijk voor mensen om koers te houden en daarmee succesvol te zijn in hun functie. Een positieve organisatiecultuur stelt mensen in staat zich in te leven in de organisatiedoelen. Dat levert een ​​gevoel van verbondenheid binnen de organisatie op en maakt het werken aan een gemeenschappelijk doel effectiever.


  • 2. communicatie:
  • Altijd een lastige. Je communiceert altijd te veel, te weinig, te vaak, te omslachtig of te bondig. Toch is de manier waarop een organisatie in gesprek gaat met medewerkers een van de kritische factoren van succes. Wanneer medewerkers regelmatig van updates voorzien worden ontstaat een gevoel van verbondenheid. Met collega's, met managers en met de directie. Goede communicatie op de werkvloer heeft een grote impact op de betrokkenheid en het behoud van medewerkers. Bedrijven die echt investeren in hun communicatiecultuur, hebben een lager verloop.


  • 3. Aanpassingsvermogen:
  • Aanpassingsvermogen (of wendbaarheid) is een eigenschap die organisaties in staat stelt om soepel te veranderen. Wat betreft retentie is het een belangrijke voorwaarde om mensen te binden aan een organisatie. Organisaties die wendbaar zijn in het managen van verandering en tegelijkertijd de balans vinden tussen organisatiebelang en de behoeften van mensen hebben aanzienlijk minder verloop dan de olietankers die veel meer tijd nodig hebben. Ook tijdens de pandemie hadden organisaties die wendbaar en flexibel waren, minder complicaties bij het ontwikkelen van een nieuwe manier van werken en hadden minder verloop en ziekteverzuim.


  • 4. Psychologische veiligheid:
  • Psychologische veiligheid op de werkplek is de overtuiging dat iemand niet zal worden afgerekend op het delen van ideeën, vragen of zorgen. Het moedigt mensen aan om zo goed mogelijk te presteren zonder zich zorgen te maken over de consequenties als ze hun mond open trekken. Vertrouwen is een belangrijke factor die de band tussen de organisatie en haar mensen bepaalt. Als er vertrouwen is, zijn de medewerkers opener en zelfverzekerder in hun werk. Ze worden aangemoedigd om de juiste besluiten te nemen.  


  • 5. Leercultuur:
  • Een lerende organisatie is een organisatie die zich blijft ontwikkelen. De nieuwsgierigheid en een oprecht verlangen om iets nieuws te leren maken zowel mensen als de organisatie waarin ze werken succesvol. Een positieve bedrijfscultuur koestert de ontwikkeling van deze mensen, welke kant ze zich ook op ontwikkelen. Een organisatie die leren bevordert en haar werknemers aanmoedigt om verder te groeien, heeft doorgaans een hogere retentie. Zelfs als ze zich ontwikkelen richting een andere organisatie. Dat klinkt tegenstrijdig maar dat is het niet. Wie de vrijheid ervaart zich te kunnen ontwikkelen zonder consequenties zal loyaler zijn dan wie in een keurslijf gedwongen wordt.